Съвети

Цинк: всичко, което трябва да знаете

Fitnessmania
5 Декември 2022
5 мин

Цинкът е хранително вещество, което има важна роля при изграждането и поддържането на имунитета. Това веднага ни светва лампичката, че ниските нива на цинк могат да увеличат риска от заболявания.

Цинкът има важна роля за още редица функции в човешкия организъм. Освен че подпомага имунната система, той дава възможност на организма да произвежда протеини и ДНК, допринася за заздравяването на рани и играе важна роля в растежа и развитието на децата. Той също така е и надежден източник на антиоксидантни свойства.

Освен множеството ползи за здравето ни понякога предозирането с този микроелемент може да донесе вреди за тялото ни. Ето защо е необходимо да се информираме предварително каква е нормалната ежедневна дозировка.

Прочетете статията докрай, за да разберете кои са преимуществата от приема на цинка за здравето ни и какво се случва, ако човек няма достатъчно цинк.

Цинк: 5 възможни ползи

Цинкът е от положително въздействие за различни функции в организма, включително:

#1 полза: Цинкът има благотворно влияние върху изграждането на имунитета Организмът се нуждае от цинк, за да може имунната система да работи правилно. Ето каква вреда ще настъпи за вашия организъм, ако имате ниски нива на цинк- увеличава се риска от инфекции, като например пневмония.

#2 полза: Цинкът спомага за лечение на диария при новородени и бебета Световната здравна организация препоръчва добавките с цинк за кърмачета с диария. Съществуват и доказателства, че той може да съкрати пристъпите на диария, особено при хора, които не се хранят пълноценно.

#3 полза: Цинкът спомага за по-бързото заздравяване на рани Доказано е, че цинкът играе важна роля за поддържането на здрава кожа. Хората с дълготрайни рани или язви често имат ниски нива на цинк. Здравните специалисти могат да препоръчат добавки с цинк на хора с упорити рани.

В изследване от 2018 г. се споменава, че цинкът играе ключова роля във всеки етап от заздравяването на раните - от възстановяването на кожата до предотвратяването на инфекции. Според проучването това може да доведе до нови методи за лечение на трудно зарастващи рани.

#4 полза: Цинкът има благотворно въздействие върху хроничните заболявания Цинкът има антиоксидантни свойства. В този смисъл той може да помогне за намаляване на оксидативния стрес.

Учените смятат, че съществува връзка между оксидативния стрес и хроничните заболявания, като високо кръвно налягане, диабет и други аспекти на метаболитния синдром.

#5 полза: Цинкът въздейства върху сексуалното здраве

Ниските нива на цинк могат да доведат до забавено сексуално развитие, проблеми с плодовитостта и други проблеми със сексуалното здраве при мъжете.

Авторите на едно изследването от 2018 г. описват цинка като съществен за мъжкото сексуално здраве. Причините за това може да са ролята на цинка като антиоксидант и хормонален балансьор.

Въпреки това, докато недостигът на цинк може да има отрицателно въздействие, твърде многото цинк може да доведе до токсичност, която се приема като вреда за спермата.

Ето защо всеки, който обмисля да приема цинкови добавки за поддържане на сексуалното си здраве, първо трябва да се консултира с лекар.

Цинк и COVID-19

Някои изследователи предполагат, че поддържането на адекватни нива на цинк би могло евентуално да предложи известна защита срещу COVID-19. Както вече стана ясно, поддържането на нормални нива на цинк способства за изграждане на по-добра имунната защита.

Това на практика означава, че Хората с дефицит на цинк изглежда имат по-висок риск от различни инфекции, включително пневмония.

Важно е да се отбележи обаче, че докато цинкът може да подобри цялостното здраве на човек и способността му да устои на болести, понастоящем няма доказателства, че може да предотврати или лекува COVID-19. Обърнете внимание, че някои продукти с цинк могат да доведат до трайна загуба на обоняние.

Препоръчителен прием на цинк: дозировка и предозиране

Адекватният прием на цинк е особено важен за децата, тъй като както споменахме този микроелемент играе роля за тяхното развитие. По време на бременност и кърмене е необходим по-висок прием на цинк, тъй като новородените и кърмачетата до 6 месеца си набавят цинк чрез кърмата.

Добри източници на цинк включват: боб, меса, ядки (от ядките особено богат на цинк е бразилският орех), риба, морска храна, пълнозърнести зърнени култури, млечни продукти.

Имайте в предвид, че всеки, който е на растителна диета може да се нуждае от допълнителен цинк, тъй като наличният в тези храни цинк е по-труден за усвояване от тялото.

Хубаво е да знаем, че цинкът се предлага и под формата на капсули, таблетки, кремове, мехлеми и течна форма.

Възрастни на възраст над 19 години, които се интересуват от употребата на добавки с цинк, трябва да внимават да с дозировка- не трябва да се приема повече от 40 милиграма на ден. Предозирането с цинк може да причини известни здравословни проблеми.

Споделяне
Loading...

Последвай ни

Instagram лого

fitnessmania

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!