Main (4).jpg
Съвети

Как се делят мускулните групи в човешкото тяло?

Fitnessmania
11 july 2022
15мин.

Добре развитите и ефективни мускули не са просто „аксесоар“ или повод за фукане на културистите. Мускулите се намират във всяко едно човешко тяло. Те образуват мускулните групи в човешкото тяло и функцията им е да осъществяват всяко едно движение в ежедневието ни, за което можете да се досетите. От животозависещи движения като туптенето на сърцето, през ходене, танцуване и бягане, та чак до дъвкане и мигане. Мускулните групи в човешкото тяло са навсякъде и без тях животът е немислим. Ако един мускул в човешкото тяло не работи достатъчно ефективно, ние няма да сме способни да извършваме редица дейности. Ето защо развиването на мускулите, това да ги направим по-силни, устойчиви и ефективни не е в интерес само на спортистите, културистите и бодибилдърите. Тази задача трябва да е основна цел на всеки един човек, за да можем да подобрим качеството си на живот. За да разберем как мускулите ни могат да бъдат по-ефективни и по-силни е важно да познаваме как се делят мускулните групи в човешкото тяло и как всяка една от тях участва в различните функции на тялото. 

Мускулните групи в човешкото тяло – основни мускули и мускулни групи

В човешкото тяло съществуват над 600 отделни мускула. Всеки един от тях има различна функция и отговаря за различна група движения и активности. Помежду си мускулите биват разделяни в мускулните групи в човешкото тяло. Целта на това разделение е да се групират мускули, които работят заедно за извършване на определени движения или се намират един до друг. Мускулите в нашето тяло са различни по размер, дори и по устройство на мускулните тъкани, които ги изграждат. Сърцето е мускул, езикът – също, мускули ползваме, за да дъвчем храна и мигаме. Но най-общо казано това са мускули, които интуитивно вършат своята работа и няма как да тренираме, или да работим по тях допълнително, така че да ги развием и направим по-силни. Но върху някои от мускулните групи в човешкото тяло е напълно възможно да поработим и да тренираме така, че да увеличим тяхната сила, устойчивост и издръжливост. Ето защо за целите на тази статия, ние се спираме на групите мускули, които можем да ангажираме по време на тренировка.

Мускулните групи в човешкото тяло – според функция

Според своята функция, мускулните групи в човешкото тяло се делят на:

  • Агонисти – това са мускулите, които извършват движение в една посока
  • Антагонисти – мускулите, които извършват противоположни движения, разположени са от двете страни на ставата.
  • Синергисти – тези мускули взаимно допълват дейността си, за да се извърши определено действие. Те обикновено са разположени от едната страна на ставата.

Мускулните групи в човешкото тяло – според форма

Според своята форма мускулите се делят на следните групи:

  • Дълги мускули – намират се в крайниците
  • Къси мускули – намират се в прешлените
  • Широки мускули – намират се в гърдите, корема и гърба
  • Кръгови мускули – намират се около очите и устата

Мускулните групи в човешкото тяло – според броя на главите

  • Двуглави
  • Триглави
  • Четириглави

А сега нека разгледаме как се делят мускулните групи в човешкото тяло от гледна точка на фитнес тренировките, така че да можем да преценим върху какъв тип тренировъчна програма искаме да наблегнем.

Мускулните групи в човешкото тяло – гръдна мускулатура

  • Голям гръден мускул – този широк мускул има форма на ветрило и се разделя на три части – от медиалната част до ключицата, от гръдната кост до ребрата и коремната част.
  • Малък гръден мускул – този мускул с триъгълна форма се намира под големия гръден мускул. Той започва от ребрата и се фиксира за мускулите около лопатката чрез отделни зъбци. 
  • Преден зъбчат мускул, известен още като сератус

1.png

Мускулните групи в човешкото тяло – раменен пояс

  • Делтовиден мускул – дели се на предна, средна и задна част
  • Трапецовиден мускул – горната му част анатомично принадлежи кум мускулите на гърба

Мускулните групи в човешкото тяло – мускулатура на гърба

  • Широк гръбен мускул – спада към повърхностните мускули, които започват от израстъците на гръбначния стълб и стигат до костите на раменния пояс и мишниците. Останалите мускули в тази група са трапецовидният и ромбовидният мускул.
  • Дълги гръбни мускули
  • Терес майор, терес минор и инфраспинатус, които анатомично принадлежат към мускулите на раменния пояс
  • Сератус
     2 (4).jpg

Мускулните групи в човешкото тяло – мускули на мишницата и предмишницата

Мускулите на мишницата се разполагат около раменната кост и се разделят на две групи – предна и задна. Това са мускулите:

  • Бицепс
  • Трицепс
  • Брахиалис3 (4).jpg

Мускулите на предмишницата играят важна роля за движенията навън-навътре, а също и за сгъването и разгъването на китката китката и пръстите благодарение на дългите сухожилия, които достигат до тях. Тези мускули се разделят в трите групи предна, латерална и задна. Това са мускулите:

  • Флексори
  • Есктензори

Мускулните групи в човешкото тяло – мускулатура на бедрото и седалището

  • Голям седалищен мускул или глутеус максимус – намира се в задната част на седалището
  • Среден седалищен мускул или глутеус медиус – оформя страничната част на седалището
  • Квадрицепс и шивашки мускул  - мускулите в предната част на бедрото
  • Бицепс феморис, семитендинозис и семимебранозис – намират се задната част на бедрото
  • Адукторите магнус и лонгус бревис – намират се във вътрешната част на бедрото

Мускулните групи в човешкото тяло – подбедрица

  • Мускулите гастронемиус и солеус, които изграждат прасеца
  • Тибиалис
     4 (1).jpg

Мускулните групи в човешкото тяло – коремни мускули

  • Прав коремен мускул
  • Външен абдоминален мускул, вътрешен абдоминален мускул и трансверсен абдоминале мускул – формират групата на страничните коремни мускули
     5 (2).jpg

Сега знаете точно кои мускули участват активно във физическите упражнения и над кои групи мускули да работите, за да развиете здрава и устойчива физика. Следвайте фитнес програма, която ангажира всяка една мускулна група, а не такава, която се фокусира само върху една, за да разпределите равномерно натовареността върху мускулите.


 


 

 

Споделяне

Коментари

Последвай ни

Instagram лого

fitnessmania

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!