Main.jpg
Хранителни добавки

Ползите от приема на таурин, за които вероятно не знаете

Fitnessmania
7 July 2022
10min

Какво представлява тауринът?

Тауринът е естествена сяросъдържаща аминокиселина. В човешкото тяло тя е особено концентрирана е в мозъка, очите, мускулите и сърцето.

Въпреки че аминокиселините често се наричат градивни елементи на протеините, тауринът не се използва за изграждане на протеини в тялото ви. Вместо това тя се счита за условно незаменима аминокиселина, което означава, че става незаменима само по време на заболяване и стрес 

Бъдете сигурни, че въпреки общоприетото схващане тауринът не се извлича от спермата или урината на биковете. За първи път е изолиран през 1827 г. от жлъчката на вол. Латинското име на вола е Bos taurus, откъдето произлиза и наименованието на аминокиселината.

Тауринът се съдържа в някои храни, а организмът ви дори може да го произвежда сам. Поради това недостигът на таурин е малко вероятен при здрави възрастни.


 

Източници на таурин

Основните източници на таурин са животинските протеини, като месо, млечни продукти, морски дарове. Растенията не съдържат забележимо количество таурин. Ето защо хората, които са на веган или вегетариански хранителен режим, приемат по-малко таурин. В резултат те са склонни да имат по-ниско ниво на тази аминокиселина от хората, които консумират животински протеини редовно.

От друга страна редица специализирани проучвания посочват, че недостигът на таурин е малко вероятен поради способността на човешкия организъм да я произвежда в черния дроб от други аминокиселини.

1.jpg


 

Ползи от приема на таурин


 

#1 Полза: Подобрява управлението на кръвната захар при хора с диабет

Антиоксидантните и противовъзпалителни свойства, които притежава тауринът могат да подобрят инсулиновата чувствителност. По този начин се намалява риска от появата на диабет тип 2.

Едно проучване установява, че хората, които страдат от диабет, имат 25% по-ниска концентрация на таурин от тези без диабет. Освен това в изследването се посочва, че аминокиселината има защитни ефекти срещу усложнения, свързани с диабета. Такива са увреждане на нервите, увреждане на бъбреците, сърдечни заболявания и др. 


 

#2 Полза: Способства за подобряването здравето на сърцето

Доказано е, че добавките с таурин регулират кръвното налягане и подобряват сърдечната функция и нивата на кръвните мазнини при хора със сърдечни заболявания като сърдечна недостатъчност. При високи нива може дори да предпазва от сърдечни заболявания.

Направените изследвания доказват връзка между по-високите нива на таурин и намаления холестерол, по-ниските нива на кръвното налягане и значително по-ниските нива на смърт от сърдечни заболявания. Освен това приемът на тауринът може да помогне за намаляване на високото кръвно налягане чрез намаляване на съпротивлението на кръвния поток в стените на кръвоносните ви съдове и чрез подобряване на ефективността на контракциите на скелетния и сърдечния мускул.


 

#3 Полза: Повишава ефективността на упражненията по време на спорт

Поради способността си да засилва мускулното съкращение и да забавя мускулната умора, тауринът може да е от полза за атлетичните постижения 

Нещо повече, тауринът може да увеличи изгарянето на мазнини по време на тренировка, за да подхранва по-добре вашата производителност.

Преглед на 19 проучвания, оценяващи ефектите от редовния прием на добавка с таурин върху атлетичните постижения, отбелязва още няколко ползи, включително:

2.jpg


 

  • повишено усвояване на кислород от тялото;
  • увеличено време до умора;
  • намалено увреждане на мускулите;
  • подобрени времена за възстановяване;
  • подобрена сила и мощност.

Авторите на проучването предполагат, че ефективната доза за постигане на тези ползи е 1–3 грама, взети 1–3 часа преди тренировката в продължение на поне 6–21 дни. 


 

Още ползи за здравето от приема на таурин

  • Способства за здравето на очите. Антиоксидантните ефекти на таурина могат да помогнат за борба с оксидативния стрес, свързан с дегенеративни заболявания на ретината, като свързана с възрастта дегенерация на макулата.
  • Тауринът предотвратява увреждането на космените клетки в ухото, което е ключов фактор за загуба на слуха.
  • Тази аминокиселина притежава невропротективни ефекти. Противовъзпалителните ефекти на таурина могат да намалят възпалението в мозъка и да се борят с невродегенеративни състояния като болестта на Алцхаймер.
  • Тауринът притежава защитни ефекти срещу хронични и остри чернодробни увреждания, в резултат на което се подпомага зялостното здраве на черния дроб.
3.jpg


 

Тауринът може да бъде от полза за хората с диабет, да подобри рисковите фактори за сърдечни заболявания и да подобри различни аспекти на атлетичното представяне. Освен това тауринът предлага широк спектър от други потенциални ползи за здравето. А най-хубавото е, че добрите практики и проучвания доказват, че тауринът няма отрицателни странични ефекти, когато се допълва по подходящ начин.


Топ 5 билки, които можем да отглеждаме у дома

Масло от безсмъртниче – тайната на красивата и здрава кожа
 

 

Споделяне

Коментари

Последвай ни

Instagram лого

fitnessmania

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!