Неозаглавен (700 × 350 пиксела) (912 × 513 пиксела).png
Съвети

Как да изберем протеин на прах?

Fitnessmania
19 октомври 2022г.
10 мин.

Объркани сте от всички протеинови добавки на пазара?

Трудно ви е да се ориентирате кои да изберете - растителните протеинови прахове, суроватъчен концентрат, суроватъчен изолат или колагенови пептиди. В тази статия ще ви споделим какво да търсите в протеиновите добавки, какво да избягвате и как да изберете подходящия протеин на прах за вас.

Преди да поговорим за това как да изберете протеин на прах, нека да обсъдим дали всъщност трябва да приемате такъв.

Имате ли нужда от протеинова добавка?

Протеинът е важен макронутриент по много причини, а не само за изграждане на мускули! В сравнение с въглехидратите и мазнините, протеините се усвояват по-бавно от организма ни и ни помагат да се чувстваме сити за по-дълго време. Протеиновите добавки днес са много популярни и много хора смятат, че е задължително да ги добавят към режима си. Смятат също така, че протеинът на прах върви ръка за ръка със здравословното хранене, но това изобщо не е така.

Всъщност повечето от нас не се нуждаят от протеин на прах в ежедневното си меню, защото получават достатъчно протеини от храната, която консумират. Въпреки това обаче, той може да се добавя към различни ястия или закуски, така че ще е полезно да знаете как да изберете точният за вас.

Видове протеини на прах

Съществуват няколко различни начина, по които могат да се характеризират или категоризират протеиновите добавки. Днес ще разгледаме животинските и растителните.

Протеин на прах на животинска основа:

Популярните протеини на животинска основа включват суроватъчен и казеинов протеин (и двата са млечни продукта) и колагенов протеин (обикновено говежди или морски). Суроватката и казеинът са вторични продукти от производството на сирене, които са изсушени на прах.

Протеинов прах на растителна основа:

Протеините на прах на растителна основа се получават от растителни източници като ориз, коноп, соя или грах. Много от предлаганите на пазара протеини на растителна основа съдържат смес от няколко източника, за да разнообразят съдържанието на аминокиселини в добавката (аминокиселините са отделните градивни елементи, които изграждат протеините).

След като вече знаем откъде идват протеините на прах, нека поговорим за това как да изберем такъв.

Как да изберем протеин на прах?

В крайна сметка това зависи от вашите цели, хранителни нужди и лични предпочитания, но ето какво да търсите в една протеинова добавка.

Как да изберем протеинов прах на млечна основа?

Между суроватъчния и казеиновия протеин на прах, суроватъчният е по-добрият избор, особено ако използвате добавката за възстановяване след тренировка. Това е така, защото суроватъчният протеин се усвоява и абсорбира по-лесно от организма, докато казеиновият протеин се освобождава по-бавно. Ето защо професионалните спортисти или културистите приемат казеинов протеин преди лягане, а суроватъчен протеин - след тренировка.

Суроватъчен концентрат срещу суроватъчен изолат

Може би сте виждали, че има различни разновидности на суроватъчния протеин. По-конкретно суроватъчен концентрат и суроватъчен изолат. Кой е по-добрият?

В общи линии това зависи от ситуацията. Изолираният суроватъчен протеин е допълнително обработен, за да се отделят повече мазнини и въглехидрати в сравнение със суроватъчния концентрат, оставяйки по-изолиран протеинов източник, откъдето идва и наименованието изолат. Въпреки това, допълнителната обработка води до по-висока цена.

Суроватъчният концентрат обикновено е с малко по-ниска цена и съдържание на протеини и с малко по-високо съдържание на въглехидрати и мазнини. Докато суроватъчният изолат е с малко по-висока цена и съдържание на протеини и с малко по-ниско съдържание на въглехидрати и мазнини. Тъй като съдържанието на въглехидрати е по-ниско, суроватъчният изолатен протеин е с по-ниско съдържание на лактоза, което може да е по-поносимо за хора с непоносимост към лактоза.

Дали ще изберете суроватъчен концентрат или изолат, зависи от вас, вашите нужди, цели и бюджет!

Как да изберем растителен протеин на прах?

Ако по някаква причина предпочитате да използвате растителен протеин на прах, може би се чудите дали да изберете протеин от един източник (като конопен протеин, грахов протеин и т. н. ) или протеин на прах, съставен от смес от растителни източници.

Всъщност това няма значение. Някога се е смятало, че ако даден източник на протеини не е "пълноценен" (за "пълноценен" се смята протеин, който съдържа всички 20 аминокиселини), той не е качествен източник на протеини. Много растителни източници на протеини се считат за непълноценни. Ето защо, за да предложат "пълен" аминокиселинен профил, много протеинови пудри на растителна основа съдържат смес от растителни протеинови източници.

Сега обаче знаем, че ако консумирате разнообразни протеинови храни, които ви предлагат различни аминокиселини през деня, вероятно ще си набавите всички необходими аминокиселини. Това означава, че не е абсолютно необходимо винаги да имате "пълноценен" източник на протеини, което включва и протеини на прах на растителна основа. Най-общо казано, изберете протеин на прах, който ви харесва. И ако можете, опитайте се да изберете продукт с по-кратък списък от добавени захари, аромати и подобрители.

Добавени захари и изкуствени аромати

Ако искате да използвате протеин на прах е най-важно да намерите такъв, който ви харесва и който наистина да ползвате с удоволствие. Няма смисъл да купувате такъв, който ще трябва всеки път да преглъщате с отвращение само защото смятате, че би ви бил полезен.

Споделяне

Коментари

Последвай ни

Instagram лого

fitnessmania

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!