Съвети

Тест за задържане на вода – какво представлява, защо се прави

Fitnessmania
30 Януари 2023г.
6 мин

Проучванията показват, че може да забележите задържане на вода по-лесно в крайниците, но това може да се случи навсякъде в тялото ви, така че е важно да знаете как да направите тест за задържане на вода дори в домашни условия. Наричано още оток, задържането на вода се случва, когато тялото ви складира излишни течности в тъканите ви.Обикновено вашата лимфна система източва водата обратно в кръвния поток.

Експертите казват, че фактори като прекомерен прием на сол, прекомерна топлина, хормонални колебания, определени лекарства и някои медицински състояния могат да натоварят тялото ви, предизвиквайки задържане на вода. За щастие е доста лесно да разпознаете признаците на задържане на вода, за да можете да се обърнете към лекари за помощ в случаи на изостряне на състоянието.

В днешната статия говорим повече за това какво може да предизвика оток в тялото, както и какви са трите възможни варианта за тест за задържане на вода, които можете да изпробвате у дома. Останете с нас, за да научите повече.

Какво е задържане на вода?

Течностите обикновено изтичат в телесните тъкани от кръвта. Лимфната система е мрежа от тръби в цялото тяло, която източва тази течност (наречена лимфа) от тъканите и я изпразва обратно в кръвния поток. Задържане на течности (оток) възниква, когато течността не се отстранява от тъканите.

Двете широки категории задържане на течности включват:

  • генерализиран оток – когато се появи подуване в цялото тяло

  • локализиран оток – когато са засегнати определени части на тялото.

  • Широката гама от причини включва реакцията на тялото към горещото време, високия прием на сол и хормоните, свързани с менструалния цикъл. Препоръчително е обаче да посетите лекар, вместо да се лекувате сами, тъй като отокът може да е симптоматичен за сериозни заболявания като сърдечно, бъбречно или чернодробно заболяване.

    В случай че направите тест за задържане на вода у дома и установите, че вероятно имате такова, то е добре да си запишете част за лекар.

Kакви са симптомите

Симптомите на задържане на течности могат да включват:

  • подуване на засегнатите части на тялото (често се засягат краката, глезените и ръцете)
  • болка в засегнатите части на тялото
  • сковани стави
  • бързо наддаване на тегло за няколко дни или седмици
  • необясними колебания в теглото
  • при натиск кожата може да задържи вдлъбнатината за няколко секунди (оток с вдлъбнатини)
  • в други случаи кожата може да не задържи вдлъбнатина при натиск (оток без вдлъбнатина)

Тест за задържане на вода чрез проверка на теглото

Първият вариант за тест за задържане на вода включва това да премерите теглото си и да се опитате да анализирате наддаването, ако има такова. Внезапно ли сте натрупали значително тегло - например повече от пет килограма за един ден?

Докато преяждането и липсата на упражнения могат да доведат до наддаване на тегло с течение на времето, наддаването на няколко килограма за една нощ е сигурен знак за задържане на вода.

Проверявайте теглото си в различни часове на деня, като поддържате запис за период от няколко дни. Ако теглото ви варира значително в течение на един или няколко дни, тези колебания са по-вероятно да се дължат на задържане на вода, отколкото на действително наддаване на тегло.

Не забравяйте, че при жените хормоналните промени по време на менструалния цикъл могат значително да повлияят на задържането на вода. Ако талията ви се е подула няколко дни преди менструацията, много вероятно е това подуване да изчезне в рамките на ден-два след началото на цикъла ви. Преоценете състоянието към края на вашия цикъл.

Ако обикновено сте слаб човек, виждате ли по-малко изразени мускули? Това е допълнителен признак за натрупване на течност. Не забравяйте, че загубата на тегло отнема време.

Ще трябва да дадете на този процес няколко седмици, за да отшуми напълно. Намаляването на приема на калории и повишаването на нивото на активност трябва да доведе до поне известна загуба на тегло. Ако това не стане, вероятният виновник за вариращата стрелка на кантара е задържането на вода.

Тест за задържане на вода – огледайте за отоци

Друг добър вариант за тест за задържане на вода в домашни условия е да огледате добре отоците и подуванията в различни части на тялото, ако сте забелязали такива. Ето и някои начини, по които да проверите дали по тялото ви има отоци.

Огледайте ръцете, краката и глезените си за признаци на подуване. Външните части на вашата система за кръвообращение са също и външните части на вашата лимфна система. В резултат на това те са най-вероятно регионите, които първи ще покажат физически признаци на задържане на вода.

Помислете дали вашите пръстени прилягат по-плътно, отколкото преди. Внезапно омалелите пръстени са признак за подути ръце. Ръчните часовници или гривните могат да предложат подобни улики, въпреки че подуването на пръстите е особено често срещан признак за задържане на вода.

Проверете дали чорапите ви оставят пръстен около краката ви. Понякога това се дължи на прилягането на чорапа, а не на някакъв физиологичен фактор, но ако вашите нормално добре прилепнали чорапи оставят следи, краката или глезените ви може да са подути. Внезапно омалелите обувки са друга важна индикация за подуване на краката и/или глезените.

Натиснете надолу всички подути области с палец и след това отпуснете. Ако вдлъбнатината остане за няколко секунди, може да имате ямков оток, който е един вид задържане на вода. Имайте предвид, че има и форма на оток без вдлъбнатини, която няма да доведе до този резултат.

Погледнете се в огледалото и преценете дали лицето ви изглежда подуто. Подпухналостта или подуването, или кожата, която изглежда опъната или лъскава, може да бъде допълнителен признак за задържане на вода. Подпухването под очите е особено често срещано.
Помислете дали ставите ви болят. Съсредоточете се върху области, където изпитвате подуване и/или хлътване. Схванатите или болезнени стави, особено в крайниците, са допълнителен признак за задържане на течности.

Анализ на възможните причини

Последният домашен тест за задържане на вода е това да помислите какви може да са възможните причини, които са довели до подуване.

Оценете заобикалящата ви среда. Ако денят е много горещ, задържането на вода може да е причинено от топлината. Това може да е особено вярно, ако сте били активни в горещо време, а приемът ви на течности е бил нисък.

Въпреки че може да изглежда като парадокс, пиенето на повече вода всъщност ще ви помогне да изхвърлите излишните течности. Голямата надморска височина също може да доведе до задържане на вода.

Прекалено дългото стоене или седене в една и съща позиция може да е причинило събиране на течност в долните ви крайници. Дългите полети със самолет или заседналата работа на бюро могат да накарат тялото ви да задържа вода.

Станете и се раздвижете поне веднъж на всеки два часа или правете упражнения като сгъване на пръстите на краката назад и след това изпъване напред.

Прекомерният прием на натрий често води до задържане на течности.Затлъстяването може също така да стресира лимфната система и да доведе до задържане на вода, особено в крайниците на тялото.

Споделяне

Коментари

Последвай ни

Instagram лого

fitnessmania

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!