Ябълков оцет
Съвети

Ябълков оцет – ползи и вреди

Fitnessmania
1 Януари 2023г.
6 мин

На ябълков оцет се приписват впечатляващи ползи за здравето, включително загуба на тегло и по-добър контрол на диабета. Но заслужава ли тази репутация? Нещо повече, може ли приемът на ябълков оцет му да причини вреди на организма?

В тази статия ще обсъдим всички ползи и вреди от консумацията на ябълковия оцет, за да можете да решите дали е подходящ за вас или не.

Ползи от ябълков оцет

Голяма част от изследванията, подкрепящи положителните ефекти на ябълковия оцет върху здравето, са проведени върху животни, което се счита за много слабо доказателство.

Въпреки това, няколко по-висококачествени проучвания предполагат, че може да е полезно за човешкото метаболитно здраве. Освен това много хора редовно приемат ябълков оцет и могат да се закълнат в неговите полезни свойства. Нека проверим кои са някои от ползите и плюсовете, които се приписват на ябълковия оцет.

Загуба на тегло

Може ли консумацията на ябълков оцет да ви помогне да отслабнете? Може би. Ябълковият оцет често се представя като средство за отслабване.

И все пак повечето от научните доказателства за това твърдение идват от проучвания, които показват, че оцетната киселина може да увеличи изгарянето на мазнини и да предотврати наддаването на тегло при мишки и плъхове.

Към днешна дата само две клинични проучвания показват, че ябълковият оцет може да помогне на хората да отслабнат. В първото проучване на 144 възрастни със затлъстяване е назначено да приемат 15 ml (1 супена лъжица) оцет, 30 ml (2 супени лъжици) оцет или плацебо с вкус на оцет дневно в продължение на 12 седмици. Казано им е да поддържат обичайните си режим на хранене и ниво на активност.

До края на изпитването участниците, които приемали 1 супена лъжица оцет на ден, загубили средно 1,2 кг, а тези в групата с 2 супени лъжици на ден загубили 1,7 кг. Те също така имат леко намаляване на телесните мазнини, размера на талията и триглицеридите.

И въпреки че резултатите от тези проучвания са обнадеждаващи, необходими са допълнителни проучвания, за да се установи, че консумацията на ябълков оцет насърчава загубата на тегло.

Редуциране на апетита

Някои проучвания са установили, че ябълковия оцет може да намали глада и да помогне на хората да се чувстват сити. Теоретично това може да ви накара да ядете по-малко, без съзнателно да ограничавате калориите.

В малко проучване, хората са консумирали еднакви ястия в два отделни случая. Когато са консумирали 20 ml (1,3 супени лъжици) ябълков оцет във вода преди хранене, те са приемали 200-275 калории по-малко за деня, отколкото когато са пили вода преди хранене.

Това може да е един от основните механизми, чрез които ябълковият оцет помага при загуба на тегло.

Контрол на кръвната захар

Голямо количество доказателства подкрепят консумацията на ябълков оцет за понижаване на нивата на кръвната захар. Има обаче едно важно предупреждение. Установено е, че оцетът намалява повишаването на кръвната захар след хранене само когато се консумира с храна с високо съдържание на въглехидрати.

Освен това резултатите от малко проучване при хора с диабет тип 2 предполагат, че оцетът има по-силен антигликемичен ефект, когато се консумира с храна с високо съдържание на бързо усвоими въглехидрати в сравнение с храна с високо съдържание на въглехидрати, която се усвоява по-бавно.

Ако спазвате кето диета или диета с ниско съдържание на въглехидрати, на този етап няма проучвания, които да изследват дали приемането на ябълков оцет ще доведе до допълнително намаляване на кръвната захар след хранене.

Въпреки това, резултатите от едно проучване при хора с диабет тип 2 показват, че консумацията на ябълков оцет с лека закуска с високо съдържание на протеини и много ниско съдържание на въглехидрати преди лягане може да подобри нивата на кръвната захар на гладно.

Ако приемате инсулин или друго лекарство за диабет тип 2, имайте предвид, че вашият лекар може да се наложи да намали приеманата доза, ако започнете да приемате ябълков оцет.

Вреди от ябълков оцет

Има ли някакви недостатъци или рискове за здравето при приемането на ябълков оцет? Може да има, зависи от човека. Но като цяло, сериозни странични ефекти се наблюдават само при много високи дози, които са значително над количествата от 15-30 ml, използвани в проучванията.

Ерозия на зъбите

Силно киселинните храни и напитки като плодов сок и сода могат да доведат до износване на богатия на минерали зъбен емайл, увеличавайки риска от кариес.

Тъй като оцетът също е силно кисел, има опасения, че продължителната му или честа консумация може потенциално да доведе до ерозия на зъбите.

В едно проучване зъбният емайл от мъдреците е накиснат в пет различни вида оцет за няколко часа. След четири часа настъпва известна загуба на минерали във всички зъби.

Това изследване е направено в лабораторни условия, а не в човешка уста, която произвежда слюнка, за да помогне за противодействие на киселинността.

Освен това излагането на зъбния емайл на ябълков оцет за няколко часа не би било възможно в реалния живот. И все пак, редовната консумация на големи количества неразреден ябълков оцет може да увреди зъбите.


Проблеми със стомаха

Доказано е, че оцетът намалява апетита и помага на хората да се чувстват сити. Обратната страна на това е, че може да накара някои хора да се почувстват необичайно сити, дори до степен на дискомфорт.

В едно проучване 16 здрави хора са закусили сандвич с напитка, съдържаща 25 мл ябълков оцет. След хранене много от участниците съобщават за липса на апетит, заедно с гадене, което продължава няколко часа.

При някои хора усещането за прекомерна ситост след консумация на ябълков оцет може да се дължи на забавено изпразване на стомаха. Това предположение се основава на резултати от проучване при хора с диабет тип 1, които са имали гастропареза. Това е състояние, при което увреждането на нервите пречи на храната да напусне стомаха в рамките на нормален период от време.

И така, трябва ли да приемате ябълков оцет? Проучвания при хора, които се придържат към режими на хранене с високо съдържание на въглехидрати, показват, че може да е полезно за загуба на тегло, контрол на кръвната захар и инсулинова чувствителност.

За повечето хора няма нищо лошо да прибавят умерени количества ябълков оцет към ежедневното им хранене. Започнете бавно и постепенно достигнете до максимум 2 супени лъжици на ден, разредени с вода.

Хората с гастропареза или забавено изпразване на стомаха може да е най-добре да избягват или да сведат до минимум приема на оцет, за да предотвратят влошаване на състоянието си.

Споделяне
Loading...

Последвай ни

Instagram лого

fitnessmania

ПОЗДРАВЛЕНИЯ!

Благодарим Ви, че сте част от нашето БИО семейство!